پرستاری
سعیده بت شکنان دهکردی؛ اعظم علوی؛ نرگس صادقی
چکیده
زمینه و هدف: مشارکت پرستار و والدین در ارائه مراقبت خانوادهمحور یک مفهوم شناختهشده است .هوش هیجانی و شایستگی، پیشنیاز اساسی پرستاری مشارکتی مبتنی بر روابط متقابل حمایتی معرفی شده است. لذا این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین مشارکت والد پرستار با شایستگی و هوش هیجانی پرستاران بخشهای کودکان صورت گرفت.مواد و روشها: این مطالعه ...
بیشتر
زمینه و هدف: مشارکت پرستار و والدین در ارائه مراقبت خانوادهمحور یک مفهوم شناختهشده است .هوش هیجانی و شایستگی، پیشنیاز اساسی پرستاری مشارکتی مبتنی بر روابط متقابل حمایتی معرفی شده است. لذا این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین مشارکت والد پرستار با شایستگی و هوش هیجانی پرستاران بخشهای کودکان صورت گرفت.مواد و روشها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی میباشد. 100 نفر از پرستاران بخشهای کودکان شهر شهرکرد به روش سرشماری مطالعه شدند. دادهها با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی Wong & Low (2002)، صلاحیت و شایستگی پرستاران Liu و همکاران (2007) و پرسشنامه مشارکت پرستار و والدین Choi and Bang جمعآورى گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفى و تحلیلی (ضریب همبستگى اسپیرمن) با نرمافزار SPSS 24 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها :نتایج مطالعه نشان داد بین مشارکت والد پرستار و شا یستگی پرستاران بخشهای کودکان(0/237= r، 0/017=p )و بین هوش هیجانی و شا یستگی پرستاران بخشهای کودکان 0/451=r، 0/001=p )ارتباط مثبت و معنی دار وجود دارد. اما ارتباط بین امتیاز هوش هیجانی و امتیاز مشارکت والد پرستاران بخش های کودکان معنی دار نبود (p=0/815 ،r=0/024 ).نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه، شایستگی پرستاران می تواند موجب افزایش مشارکت والد پرستار گردد. بنابراین برنامه ریزی جهت افزایش شایستگی پرستاران کودکان در دوره آموزش رسمی و ضمن خدمت میتوان به ارتقای مشارکت والد- پرستار به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای مراقبت خانواده محور کمک کند.